Marcus
    När är det man tjänar bäst som snickare., på små företag eller stora? Vilka ByggFöretag har gymnasie skolorna kontakt med mest? Vad tjänar en ny snickare? Som precis gått ut gymnasiet på ett ungefär?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    hej Marcus,
    enligt de uppgifter vi har, tjänar en ny snickare ca 20 000 kr./månad.
    Vilka byggföretag gymnasieskolorna har kontakt med beror på var skolan ligger. Skolan brukar ha kontakt med de företag som finns nära - för att eleverna skall kunna gå på praktik där.
    Snickare tjänar bäst om hen är duktig, snabb och jobbar på personlig ackord eller team-ackord när de flesta i teamet är duktiga och snabba.
    Små företag kan gå bra eller dåligt. Ibland finns det inga kunder/jobb då tjänar man lite och ibland är det väldigt mycket jobb och då är det en fördel om man kan jobba övertid inklusive på helger, då tjänar man som bäst.
    Det är väldigt-väldigt olika hur arbetsvillkor och löner för snickare är. Det gäller att vara pigg, kry, snabb, duktig, kunna samarbeta men även arbeta självständigt, kunna lära sig nya saker snabbt & bra samt ha lite tur.
    Råder dig gå på öppet hus på en gymnasieskola som erbjuder BA och ställa dina frågor där.
    Mvh
    Julia SYV