Marcus
    Vilka kurser har bygg och anläggnings programmet? Vad tjänar en snickare på 22 år i Hallands län? Vad tjänar en bilmekaniker på 22 år i hallands län?
    Och efter gymnasiet närman ska praktisera 2år. Gör man det via sina egna kontakter eller fixar skolan det?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej, programplan för Bygg/Anläggningsprogrammet finner du här http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/BA.pdf

    Skolan hjälper till i fall man inte fixar en egen praktikplats. Många vill fixa egna platser nära där de bor eller där de vill jobba sen, men om du inte fixar själv, får du hjälp av skolan.

    Alla löner kan du se på www.lonestatistik.se

    eller googla på "lön för bilmekaniker i Halland".
    Det finns inte några 100% pålitliga register över löner i Sverige idag. Uppgifter om löner är ungefärliga och det finns inga garantier på att lönenivån är densamma när du skall söka jobb om några år. Det är inte säkert du får heltidsjobb. Om du får bara 50% tjänst, så blir det bara hälften. Däremot om du jobbar övertid, kan du få mycket mer. Det är helt omöjligt att säga vad en bilmekaniker eller en snickare tjänar idag - för att alla genomsnittliga siffror är ju just "genomsnittet" och det finns exempel på ytterligheter: folk som tjänar mycket mer eller mycket mindre.
    Vi kan inte ge pålitliga uppgifter om löner och hänvisar dig till Branschorganisationer eller till att du själv söker info- om löner på Internet.
    Mvh
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare