Kimia
    Jag undrar hur många år det tar att bli just distriktsläkare,efter att man är färdigutbildad läkare.

    Mvh

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Kimia!

    Du ställer en fråga som kräver specialkunskap därför hänvisar jag dig till Sveriges Läkarförbund, deras epostadress är: [email protected]

    Så vitt jag vet, så krävs det att man är Specialist i allmänmedicin för att få en tjänst som Distriktsläkare, vilket innebär minst 5 års ST studier/tjänsgöring efter det att AT-tjänst är avklarad och godkänd. Detta måste innebära följande upplägg:
    5,5 års studier till läkare + minst 1,5 år AT + minst 5 år ST = 12 år

    Bästa hälsningar
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare