Marcus
    Vilka jobb kan man få efter ekonomi programmet som leder till högskola Istället för universitet?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Marcus,
    jag är inte säker på att jag har förstått din fråga: frågar du efter vilka jobb som leder till högskola i stället för Universitet?
    Jobb leder i första hand till Yrkeshögskola eftersom det ofta ingår i behörigheten till YH att man har arbetslivserfarenhet.
    Ekonomiprogrammet är högskoleförberedande och leder inte i första hand till jobb, utan till studier på eftergymnasial nivå.
    Efter ekonomiprogrammet kan man få jobb som inte kräver en eftergymnasial utbildning, exempel: säljare i butik eller per telefon; handläggare på Försäkringskassan.

    Ang. högskola kontra universitet - så är det i princip samma sak: universitet är en högskola som uppfyller vissa krav t.ex. har ett visst antal professorer per studerande mm.

    Mvh
    Mikael SYV