Marcus
    Hej! Jag ska göra min första sökning nu till hösten. Vet inte vad jag ska ta, har ni tips angående programmen el energi och och vvs fastighets programmet? Vad ligger en lärlings lön hos en vvsare vad ligger lärlings lönen för en Elektriker på idag? Tacksam för svar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Marcus!
    Jag råder dig gå på Öppet hus på båda programmen och även besöka gymnasiemässa.
    Både på öppet hus och på mässan kan du ställa alla dina frågor till skolans elever, lärare och övrig personal. När öppna hus blir på olika skolor kan du se på http://www.gymnasieguiden.se/events

    Du kan även provgå en halv eller en hel dag på olika gymnasiala utbildningar. Det brukar kallas för "skugga en elev". Du kan få hjälp med att boka "skuggning" via SYV på din skola.

    Lärlingsersättning är densamma för blivande Elektriker och för blivande VVS-are.

    Bästa hälsningar och lycka till!
    ANNA