Marcus
    Ni sa att det är hård konkurrens för komma in på fastighetsmäklar utbildningen på högskolan. Men ni sa att det går cirka 30 i en klass. Och dom tar in cirka 30 personer till programmet, hur kan det vara hård konkurrens då?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Marcus, på högskolan är det EN KLASS som går på programmet, dvs 30 personer går å k 1 och 30 andra går å k 2 - 60 personer cirka... och så kommer det ut ca 30 nyutbildade Fastighetsmäklare varje år. Sedan finns det folk som hoppar av - av olika anledningar från alla utbildningar, så även från Fastighetsmäklarutbildningen - därför är det helt omöjligt att säga exakt hur många som går på utbildningen samtidigt men - som sagt mellan 50 och 55 studerande räknar vi mer att det läser samtidigt, fördelade på åk1 och åk2.
    Folk från hela Sverige söker sig till 30 platser om året. Det är klart det blir hårt konkurrens.
    Men har man höga betyg eller får högt resultat på Högskoleprovet, då kommer man in.
    De som läser på den utbildningen första året nu, hade ca alla B-betyg i alla gymnasiala kurser.
    Mvh
    Mikael SYV