jakob
    Hej! Jag heter Jakob, 20 år gammal, jag klarade mina 2 första år på gymnasiet och har fått mina 1600 poäng. Men jag gick aldrig klart 3an, så nu går jag folkhögskola för att fixa ihop min behörighet till vidare studier, jag läser just nu svenska 3 matte 3 naturkunskap 2 och en kurs som heter livskunskap. Har min mentor rätt i att jag ska läsa dom här kurserna? Om ja hur kan jag söka vidare till högre studier för jag antar att det inte motsvarar en gymnasieexamen?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Om du får Omdöme om Grundläggande behörighet då motsvarar det gymnasieexamen och du får en siffra upp till 4.0 att konkurrera om plats på högskola med i BF-urvalet.

    • : Jag har inte gått hela årskurs 3 på gymnasiet hur kan 3 ämnen gör upp för det? Är det rätt eller måste jag läsa mer
    • Anna :

      Exakt vad du behöver läsa för att få omdöme om grundläggande behörighet måste du reda ut med personal på din folkhögskola.