Marcus
    Hej Fragasyv! Vill först säga tack för all hjälp som jag har fått! Det har gett mig mycket och just nu känner jag väldigt redo för gymnasievalet! Första sökningen ska vi göra om en vecka.

    Fråga: jag har F i matte från höstterminens betyg, läraren säger stt jag ligger nära men klarade det inte nu i höst. Nu undrar jag om det är så att jag kommer in på det program jag vill med introduktions program från denna sökningen som jag ska göra nu. Byter man bara ut det matte betyget som man använde från första sökningen och lägger till det nya, alltså lägger till det godkända betyget? Eller gör man en helt ny sökning? Kan man lägga till spanska på gymnsdiet om man går ett yrkesförberedande program? Brukar det vara konkurrens på Vvs Och fastighets programmet? Om man kollar runt hela landet. Tacksam för svar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Marcus!

    Vi är glada om våra svar blir till hjälp!

    Tråkgit att du kämpar i matte!

    Det är stor skillnad - om man får gokänt betyg i matte eller ej. För att i fall man har F i matte - så är man obehörig till alla nationella program

    och i fall man får E (eller högre betyg) i matte - så är man behörig till de nationella programmen om man för övrigt även har godkända betyg i flera ämnen.

    Om du ligger på gränen mellan att få F och E i matte - råder jag dig söka både de alternativ som är avsedda för behöriga elever och de, som är tänkta för obehöriga vad det gäller matte.

    Då har du täckte alla olika möjligheter: blanda dina alternativ - sök både till IM och till "vanliga" yrkesprogram.

    Jag förstår att du är intresserad av VF-programmet men kan det verkligen stämma att du kan tänka dig läsa vart som helst i hela Sverige?

    Mitt råd är att du söker till många olika skolor - VF på alla de skolor som du kan tänka dig att du kan pendla till + att du söker även till IM (garderar dig i fall du, trots förmodan, inte får godkänta betyg i matte på våren).

    Om du redan nu, under den vanliga ansökningsperioden lägger in alternativet för behörig och för obehörig - då behöver du inte ändra något sen, under omvalsperioden.

    Vi håller tummarna för att du får godkänt betyg i matte och i alla andra ämnen!

    ANNA

    • : Hej! Tsck för ett snabbt svar! Jag har pratat med syv på min skola, hon berättade att på den skolan jag tänkt o gå här i stan så kan man gå yrkesprogram och medans man gör det så kan man försöka plugga upp sitt betyg! Det är på im, är detta möjligt tro? Jag har lovat mig själv att fixa detta, men jag hoppas att jag kan söka nu nästa vecka. /Marcus
    • Anna : Jag tror din SYV menade PRO, programinriktat individuellt val, http://www.gymnasieguiden.se/program/IM/programinriktat-individuellt-val då man är inskriver på IM, men går i praktiken i en vanlig klass på ett yrkesprogram med den skillnaden att man går iväg på den lektionen i vilket ämne man ej har godkänt betyg (i ditt fall - matte) och läser det ämnet i en liten grupp eller individuellt med en speciallärare. Tanken är att man kommer ikapp och får godkänt i grundskoleämnet först och sedan även hinner läsa in även första kurs på gymnasiet för att kunna uppnå kraven för gymnasieexamen. Sök både till ett "vanligt yrkesprogram" och till PRO.
    • : Hej! Exakt det var PRO hon menade! Men om inte detta PRO hade funnits där jag bor, hade jag fått gå Im då? När får man reda på om man kommit in på programmet med sin första ansökan?
    • Anna : Det som verkligen GÄLLER är det slutgiltiga/definitiva antagningen och det är som tidigast till midsommar som man kan få svar.
    • Anna : Det är ju betygen som du får i slutet av maj (för vårterminen i åk9) som avgör om du kommer in.
    • : Ah okej! Så man söker in nu för att se hur man egentligen ligger till?
    • Anna : Japp! Men det är betygen man får när man slutar på Grunskolan /de som finns i Slutbetyget/ som ligger till grund för att man blir antagen till gymnasiet.
    • : Då förstår jag hur det funkar. Tack för alla bra svar!
    Läs alla kommentarer