Hej Marcus!
    Vilka kurser man måste ha godkända betyg i (från grundskolan) för att bli behörig till olika gymnasiala program, ser du här: http://www.gymnasieguiden.se/informeras/behoerighet-att-soeka-till-gymnasiet-gymnasiebehoerighet

    Till alla nationella gymnasieprogram krävs det godkända betyg i svenska, engelska och matematik + i minst fem andra ämnen (för ett yrkesprogram) och i minst 9 andra ämnen (för ett högskoleförberedande program). För olika högskoleförberedande program är det lite olika "övriga ämnen" som krävs men sv, eng och matte krävs det godkända betyg alltid - till alla program.

    Du frågar varför man söker "på hösten" och "sedan på våren". Jag tror du menar VALPERIOD och sedan OMVALSPERIOD. Valperiod kan ligga från mitten på december till slutet på februari - eller från mitten på januari till början av mars (olika i olika län) och efteråt får man Preliminärt antagningsbesked.

    Preliminärt antagningsbesked baseras på betyg från höstterminen och är just "preliminär", dvs det är som en fingervisning. Det gäller att inte sänka sina betyg och få samma betyg eller helst högre - på vårterminen i åk9.

    Man behöver INTE ändra i sin ansökan till gymnasiet som man gjorde under valperioden. Omvalsperiod är en MÖJLIGHET för de som har ändrat sig - att justera i sin ansökan. Det är helt OK att behålla sin ansökan intakt och då prövas man igen mot samma alternativ men nu med hjälp av resultat från vårterminen i åk9.

    Hoppas du nu fick svar på dina frågor!
    Önskar dig fortsatt trevlig sommar!
    ANNA