Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Marcus!

    Den prelinimära antagningen spelar ingen roll för den faktiska möjligheten att komma in på gymnasiet.

    Det är de betygen man får i slutet av maj - början av juni, som avgör vad Betygspoängen blir och under omvalsperioden kan många elever ändra sig och söka andra program eller till andra gymnasieskolor.

    Det blir, alltså, en helt ny antagning efter det att betygen i slutet av läsåret är "satta".

    Med F i Engelska är man obehörig till alla nationella gymnasieprogram. Dispens (befrielse) från kravet på godkänt betyg i engelska kan man få om man kan påvisa att man under stora delar av pågående undervisning inte kunde delta (t.ex pga sjukdom) eller om man flyttade till Sverige för 2 år sedan och innan dess inte läste engelska i sitt hemland.

    Dispens är det Rektor på den utbilndingen, dit du söker, som kan bevilja.

    Om rektor inte beviljar dispens, då är man behörig bara till IM, introduktionsprogrammen. Läs info om IM på GymnasieGuiden här >>

    Om du är intresserad av Bygg, kanske yrkesintroduktion mot Bygg - är ett bra alternativ för dig.

    Vänligen

    Julia Syv