Nathalie
    Hej jag har några frågor som jag tänker få svar på om de går.
    1) om jag har godkänd betyg i alla tre kärnämnen och 8 andra ämnen finns det möjlighet att jag kommer in i ett yrkesprogram?
    2) jag vet att du kommer kanske säga ja jag har möjlighet eftersom jag e behörig, men grejen är att jag inte har så höga poäng knappt 120p som slutbetyg liksom.. Och dem flesta gymnasieskolor har medelvärdet runt 170 + . Va gör jag isåfall? Tänk jag kommer inte in någonstans fast än att jag är behörig? Snälla ge mig ett svar jag kan inte slappna av har värsta ångest just nu. :(

    1 Svar

    Helena SYV
    Hej Nathalie!
    På din första fråga så är svaret jag precis som du själv skriver. Nu har du förmodligen redan gjort dina val men terminen är ju inte riktigt slut ännu. Jag hoppas att du har garderat dig med flera val så att dina chanser att komma in kanske blir större. Även om antagninspoängen varit hög tidigare så vet vi ju inte hur det kommer att se ut inför hösten. Det är också viktigt att tänka på att det inte enbart handlar om att komma in på gymnasiet, man ska komma ut också med betyg därifrån. Men jag förstår din oro och så ska du inte behöva gå runt och må. Om man inte kommer in på något av sina val och det finns platser över så kommer du förmodligen att bli erbjuden en plats på ett program där det finns lediga platser. Ta en kontakt med din SYV så kan han eller hon hjälpa dig att stilla din oro lite. Helena
    • : Så man kan inte gå IV så som man brukade kalla det för innan om man är behörig till ett yrkesprogram?
    • Helena : Nej du kan inte gå ett Introduktionsprogram ( som IV heter numera) om du är behörig till gymnasiet. Undantaget är om du är behörig till ett yrkesprogram men egentligen vill gå ett högskoleförberedande program. Då kan man gå på ett Introduktionsprogram och läsa upp sin behörighet för att kunna komma in på ett högskoleförbredande program. /Helena