Anna
    Hej !
    Jag har en rad frågor.
    Min pojkvän har inte bott i Sverige så länge och därför har han haft det lite svårt med att komma igång med plugget.
    Han har inte pluggat engelska förut, och då kunde han inte få E i det ämnet.
    Fråga 1) Han har klarat 11 andra betyg, kommer då engelskan att kunna stoppa honom från att börja på ett högskoleförberedande program
    Sedan så är det så att om man loggar in på hans profil på gyantagningen.se så står det att "utifrån vårterminens betyg behörig till: INGA högskoleförberedande program och INGA yrkesförberedande program" trots att han har klarat ämnen som krävs. Fråga 2) Är informationen fel
    Fråga 3) Han vill gå Teknik eller Natur, han har klarat alla NO ämnen och teknik, finns det då chans för honom att få gå i det program han vill.
    Skulle vara otroligt tacksam för ett svar?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, eftersom du inte skriver vilken kommun/län pojkvännen kommer ifrån så har jag svårt att säga exakt vad han kan göra. I Stockholm som jag känner till bäst fyller de elever som inte har varit i Sverige så länge och inte läst engelska i sitt hemland i en blankett som heter B4. Den gör att sökande kan söka in och bedömas behörig till ett gymnasieprogram utan engelska grund om hen har resten av behörighetskurserna.

    Detta verkar inte ha skett i din pojkväns fall. Jag föreslår att ni kontaktar Gymnasieantagningen om ni inte får tag i hans Syv på skolan och kollar om han kan fylla i en sådan blankett i efterhand.

    Att han blir antagen till ett gymnasieprogram utan engelska grund betyder dock att han måste fortsätta läsa engelska grund på gymnasiet och bli godkänd för att sedan läsa gymnasieengelskan annars får han inte ut en gymnasieexamen och kan inte söka högskola. Hoppas det går bra och att ni lyckas lösa detta! /Lena, Syv