Marcus
    Hej. Efter man gått gymnasiet EE för bli hissmontör. Gör man sin praktik då, eller pluggar man 1 år på YH först?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej!
    Om du får examensbevis från EE, kan du söka till yrkeshögskola direkt.
    Om du då inte kommer in på yrkeshögskola, söker du jobb och praktik samtidigt - är det smartaste att göra.
    Om du inte får jobb, tar du praktik och söker till nästa utbildningsomgång på yrkeshögskola.

    Reglerna kan ändras i framtiden. Jag svarar så som det är nu.
    Du kan också kontakta de utbildningsansvariga på de yrkeshögskoleutbildningarna som du är intresserad av och höra med dem om det har andra tips och råd att ge dig.

    Önskar dig en fortsatt trevlig sommar!
    ANNA
    • : Ah okej! Man kan alltså få jobb direkt som hisstekniker, alltså efter praktiken. Om man har tur
    • Anna : Det finns platsannons på www.ams.se om att Servicetekniker-hissar sökes och krav på utbildning är: gymnasiet med teknisk inriktning, t.ex. El-& energi eller Bygg. Så, svar JA, man kan - i alla fall idag - få jobb som hisstekniker direkt efter gymnasiet. Hur det blir om 3 år är det svårt att säga.