Marcus
    Kan man inte gå Humanistiska programmet på gymnasiet för att bli pilot i flygplan i framtiden? för det är mycket språk man läser på humanistiska programmet språk är viktig del för bli pilot har ja hört

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Marcus,
    det är säkert jättebra att kunna olika språk om man jobbar som pilot, men formella behörighetskrav säger att godkänt betyg i Engelska 6 - vad det gäller språk - räcker.
    Däremot är det helt nödvändigt att läsa och få godkända betyg i Matematik 2b och Fysik 1a.
    Det går att lägga till kurser på Humanistiska programmet, inom Individuellt val eller inom programfördjupningar och Matematik 2b är det nog inga problem med att få läsa men vad det gäller Fysik 1a, bör man försäkra sig på skolan - innan man söker, för att det inte alls är säkert att behörig lärare i Fysik finns på skolan och/eller om Fysik 1a kan erbjudas på Humanistiska programmet.

    Vill man vara säker på att kunna bli behörig, bör man välja program där alla behörighetsgivande kurser ingår som obligatoriska - är mitt råd. I annat fall kanske man bli tvungen att komplettera på KomVux efter gymnasiet.

    Mvh
    Julia SYV