Marcus
    Om man tar inriktning Juridik på ekonomi programmet, vad kan man få för jobb i framtiden då?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Ekonomiprogrammet är Högskoleförberedande dvs du får inte lära dig ngt yrke precis.
    Inriktningen utgör bara ca 12 % av programmet och är inte avgörande för framtida möjligheter.
    Att man läser två kurser som heter Affärsjuridik och Rätten&Samhället /sammanlagt 200 poäng/ ger inte rätt att arbeta som jurist eller på ngt. annat sätt utöva juridiska arbetsuppgifter efter gymnasiet. Det är eftergymnasiala studier till Jurist eller Paralegal /en yrkeshögskoleutbildning = juridisk assistent/ som gäller.
    Behörig till de studierna blir du även på inriktningen Ekonomi & även på andra högskoleförberedande och även på yrkesprogram (om du lägger till kurser för behörighet till högskola).
    På Ekonomiprogrammet kan man läsa BÅDA INRIKTNINGARNA - för att om man väljer en av inriktningarna, så kan man läsa kurser som ingår i den andra inriktningen som Programfördjupande. På så sätt får man alla de kurserna in i sin gymnasieexamen.
    Inriktning på EK väljer du till åk2.
    Om du söker EK på en skola som erbjuder båda inriktningar, kan du bestämma dig sen, när du redan läser på gymnasiet.
    Mvh
    ANNA SYV