Marcus
    vad är larmteknikernas uppgift?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Marcus,
    En larm– och säkerhetstekniker installerar brandlarm, inbrottslarm, CCTV (kameraövervakning), passersystem och annan säkerhetsutrustning. Man jobbar både med trådbunden och trådlös kommunikation. I arbetet ingår det mesta från planering till montering, programmering och driftsättning. Larm- och säkerhetsteknikern gör också en teknisk beskrivning av installationen för att andra ska kunna se hur den är gjord.

    En stor del av arbetet handlar om att integrera olika säkerhetsystem. Det är vanligt att exempelvis brandlarm, passagesystem och inbrottslarm är kopplade till ett och samma system. På sätt skapas en gemensam central för styrning och övervakning av säkerheten. Larm- och säkerhetstekniker jobbar även med att nätverksansluta larm, vilket innebär att man ansluter larmet till kundens nätverk och IT-system.

    Larm- och säkerhetsteknikern sköter även service och reparation av larmsystem och säkerhetsanläggningar. Vid en reparation är det viktigt att ta reda på vad som är fel genom att tala med kunden, undersöka och göra mätningar. När felet är hittat åtgärdas det och utrustningen ställs in och provkörs.

    Det är ofta teknikerns uppgift att utbilda användarna av larmsystemen. Det är därför viktigt att ha kunskap om de lagar och föreskrifter som styr arbetet med larm. Larm- och säkerhetsteknikern behöver också ha förmåga att lära ut på ett pedagogiskt sätt.
    Mvh Julia SYV