Marcus
    Är det mycket plugg för bli lastbilschaufför i framtiden?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Marcus,
    det ingår både praktisk körning men även mycket teori i körkortutbildningen. Svårighetsgrad i Teoridelen av körkortsutbildningen uppskattas av experter vara lika hög som en kurs på högskolenivå /15 högskolepoäng = halvtidsstudier under en termin/.
    Vissa personer har lättare för att lära sig köra fordon, andra har stora svårigheter. Du är 17 år, jag undrar om har börjat övningsköra och läsa till att ta B-körkort /för personbil/? Det är mycket svårare att köra lastbil än personbil för att både praktisk körning och teoridelen är svårare.
    För att kunna jobba som lastbilschaufför måste man vara frisk då stora psykiska och fysiska påfrestningar i jobbet förekommer: till exempel, man sitter många timmar i sträck och det är tufft för ryggen. Bra om man trivs att vara ensam under många timmar i följd eftersom man är ofta ensam chaufför i lastbilen.
    Det är speciellt att vara lastbilschaufför och vissa människor passar det mycket bra, medans andra inte trivs med det alls.
    Vilket program går du på gymnasiet nu? Utifrån din ålder antar jag att du går i å k 2 på gymnasiet. Oavsett vilket program du går nu, kan du utbilda dig till lastbilschaufför efter gymnasiet genom att söka utbildning via komvux eller via Arbetsförmedlingen. Det förekommer även att bussföretag anställer folk och utbildar på arbetstid med lön. För att kunna komma i fråga om en sådan anställning, måste man ha B körkort /för personbil/ och även vara mycket duktig på att köra personbil /körförmåga testas innan utbildning till lastbilschaufför kan påbörjas/.
    Mvh
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare