Donika
    Jag undrar om man måste ha gått igenom matte 2b i skolan fastän man gör högskoleprovet för att kunna komma in i någon högskola?

    Jag skippade helt enkelt matte 2b och gjorde bara matte 1b under min gymnasietid. Men nu tänkte jag göra högskoleprovet. Och jag undrar om jag måste gå på komvux för att kunna söka till någon skola fatän man gjort högskoleprovet?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej, högskoleprovet får du göra oavsett vilka kurser du inte har läst! Om du uppger vilken högskoleutbildning du vill söka, kan jag svara ang vilka kurser som behövs. Med vänlig hälsning, Milla syv
    Studie- och yrkesvägledare
    • : Men vi säger att jag vill söka till sjukgymnast. Och då behöver man ju vissa ämnen jag inte har läst men om jag gör högskoleprovet kan jag ändå komma in eller måste jag ha gjort alla kurser?
    • Milla : Man blir inte behörig genom högskoleprovet. Du måste ha alla kurser för behörighet men säg att du får E i kurserna och meritvärde blir låg. Om du får högt på HP i detta fallet, kommer du in!
    • : Jaha okej, tack så mycket!