Karam
    Hej !

    Jag heter Karam och jag har en fråga om meritpoäng. Min meritpoäng är 14,47 är det bra eller inte . Jag har sökt till universitet men vet inte om det är bra eller inte ??

    Med vänliga hälsningar , Karam ??

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    hej Karam,
    med ditt Meritvärde konkurrerar du mot andra sökande som söker samma utbildning samma termin. Om du vinner i konkurrensen, kommer du in och får studieplats; i annat fall - inte.

    Meritpoängen - är Extrapoäng som man får vissa kurser. Om du har examensbevis, finns reglerna för meritpoäng att ta del av på gymnasieguiden.se/informeras/merit

    Det går inte att svara på om det är Bra eller Dåligt att ha ett visst meritvärde. Jämför: om jag skulle säga att jag springer på 5 minuter. Är det snabbt eller långsamt? Du skulle då svara med en fråga - HUR LÅNG ÄR DISTANSEN? Om det är 300 meter jag springer på 5 min - eller om det är 3 km - är det väldigt stor skillnad. På samma sätt är det stor skillnad VILKEN UTBILDNING på högskolenivå du sökte; om du söker till läkarprogrammet, te.x då skulle jag svara att chansen att komma in är väldigt liten, fast du kan ju komma in i HP-urvalet /resultat av högskoleprovet, t.ex/.

    Vi hoppas du kommer in!

    ANNA

    • : Jag sökte sociologiprogram
    • : Och jag har grundläggande behörighet
    • : Tack så mycket
    • Julia : Vi får hålla tummarna för dig, att du kommer in! Lycka till!
    • Julia : Jag har nu även skrivit ett nytt svar på din fråga. Var god läs mitt svar.
    Läs alla kommentarer
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Karam,
    medan du väntar på svar från din ansökan om att få komma in på sociologiprogram, vill jag tipsa dig om att du kan söka till några olika yrkeshögskoleutbildningar; att man söker till YH påverkar ej på ngt. sätt din tidigare ansökan till högskoleutbildning; de ansökningar sker oberoende av varandra.
    Kika gärna på några YH som kanske kan bli av intresse för dig:
    YH till Integrationspedagog /sista ansökningsdag 30 april 2018/;
    YH till Stödpedagog;
    >> Distansutbildning till Socialadministratör;
    utbildningar till Lärarassistent m.fl - se yhguiden.se/resultat?Education.text

    Hela utbudet av yrkeshögskoleutbildningar finns på www.yhguiden.se