elev
    Hej!
    Jag har läst moderna språk steg 3 förra året och vill förtsätta och läsa steg 4 i år men jag får inte det av rektorn. Han säger att friskolor får inte förlägga moderna språk på språkcentrum, utan bara modersmål. Är det så för alla friskolor? Om detta stämmer, finns det ett annat sätt att läsa kursen som jag önskar? Detta är jätteviktigt för mig.
    Mvh
    • Anna : Vilket program läser du på gymnasiet nu (och vilken inriktning på programmet)? Och i vilken stad?
    • elev : Teknikprogrammet inriktning informations- och medieteknik (Göteborg)
    • Anna :

      I TE ingår inte moderna språk som ett obligatoriskt ämne, över huvudet taget. Din gymnasieskola behövde inte erbjuda dig läsa någon kurs i ämnet moderna språk, alls. :(
      Se programplan för TE - och du ser att moderna språk ingår endast som "möjlighet" (om skola har möjlighet) inom programfördjupning. Inom individuellt val kan vilka som helst kurser läsas av dem som skolan kan erbjuda.
      Det är inte förbjudet för skolan att erbjuda många kurser inom olika moderna språk men det är inte elevens rättighet att kräva. Endast det antal kurser som ingår i programmet som obligatoriska måste erbjudas. T.ex på SA är det 2 kurser moderna språk som är Obligatoriska (utan betygen i dem kan inte eleverna få ut examensbevis) och franska, tyska och spanska måste erbjudas att välja mellan.

    • elev : Ja, det stämmer att det är inte obligatoriskt, men jag vill läsa det för att få 1.5 meritpoäng från moderna språk.
    • Anna :

      Jag förstår varför du vill läsa mod.språk 4. det stämmer att meritpoängen höjer meritvärde mycket och det är mycket fördelaktigt vid ansökan till svenska högskoleutbildningar sen. Men p g a det är inte elevens rättighet, kan du endast "be snällt" och får du Nej från rektorn, kan du i så fall försöka byta till en annan skola som kan erbjuda dig läsa mod.språk4 - om du kan tänka dig att byta och om en annan skola kan ta in dig. Mer än så kan du eller vi inte göra... :( Var god läs också mitt Svar, nedan.

    • elev : Tack för svaret :)
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    om du är "ute efter" meritpoängen (extra-poängen) så är det bra att veta att det går att uppnå max meritpoäng även utan betyget i moderna språk 4.
    Engelska 7 ger 1.0 meritpoäng;
    moderna språk 3 ger 0.5
    och de resterande 1.0 meritp. kan man få genom högre mattekurser.
    Ingen kan få mer än 2,5 meritpoäng.

    Rätt att läsa moderna språk på gymnasiet
    Din gymnasieskola är skyldig att erbjuda dig läsa de obligatoriska kurserna. I vissa gymnasieprogram ingår moderna språk som obligatoriska. Om det i ditt program ingår en kurs moderna språk som obligatorisk, då har skolan uppfyllt sin skyldighet gentemot dig. Att erbjuda läsa fler språkkurser (utöver de obligatoriska) kan skolorna göra, men det är inte elevens rättighet att kräva det av skolan.