Hej Kimia!

    I behörighet till polisutbildningen ingår det, förutom betyg, att man även har B-körkort (för personbil) och det kan utgöra ett ganska stort hinder, eftersom att skaffa körkort är inte gratis.

    Det går nog inte klara B-körkort med mindre än 20 000 kr. - om det räcker. Det finns fall då folk fick betala mycket mer. Bara körkortstillstånd (som är obligatorisk) kostar numera över tusen kronor och sedan tillkommer det ett antal obligatoriska utgifter (detta även om man lär sig att köra bil privat t.ex. med sina föräldrar): halkkörning kostar ca 2000 kr. och den är obligatorisk. Teoriprovet kostar 500 kr och uppkörning ca 1500 kr. Som sagt, även om man lär sig att köra bil utanför körskola, är det extremt svårt att klara sig på under 20 000 kr. Den teoretiska delen av körkortet är ganska svår och svårighetsgraden på den är bedömd till ca 15 hp (högskolepoäng) som motsvarar studier på högskolenivå på heltid under en halvtermin (eller på halvtid under en hel termin).

    Jag vill inte skrämmas men vi måste se till fakta och fakta säger att det är svårt att få körkort - även om man kan betala för körlektioner, som kostar ca 600 kr./per lektion och det är minst 10 lektioner som man behöver, oftast många fler.
    Att körkort är obligatorisk att ha innan man kan söka utbildning till Polis är också ett faktum.

    En fråga om polisyrket passar dig är också mycket viktigt att ta upp men i fall du inte skaffar dig körkort, blir det inte aktuellt för dig att söka polisutbildning. Du kan söka men får då svar OBEHÖRIG, du kommer alltså inte in utan körkort.
    Sedan är det även andra krav som ställs på sökande till polisutbildningen, förutom betyg, alltså: t.ex. att vara simkunnig och att klara tuffa fysiska krav (kunna springa fort samtidigt som man bär tungt mm).

    Fundera över dina möjligheter att skaffa körkortet. När du har skaffat dig B-körkort, kan du bestämma dig om du vill söka till polisutbildningen eller ej. I annat fall är det ganska meningslöst att fundera över det. Så vitt vi vet finns det inga planer på att slopa kravet för B-körkort för sökande till polisutbildningen.

    Bästa hälsningar
    Anna