Marcus
    Om man praktiserar på ett företag och går 5 tusen. När man får fast anställning tjänar man liks mycket då? Hur ofta är det löne förhöjning?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Marcus,
    Praktik och Arbete skiljer sig väldigt mycket vad det gäller få betalt.

    "Fast anställning" betyder tillsvidare anställning men det kanske är på DELTID. Man kan få fast anställning på t.ex. 20 % av heltid och då får man kanske just 5 tusen i månader, om lön för heltid är 25 tusen.
    Lönesamtal och förhoppningsvis lönehöjning brukar vara en gång om året. Vissa år kan lönehöjning bli "noll kronor" och det av olika anledningar: om man inte var duktig nog som anställd eller om företaget inte har råd, helt enkelt.
    Det händer också att man för lönesänkning. T.ex. kan arbetsgivaren komma med förslag till sina anställda att de får välja bli uppsagda pga arbetsbrist eller gå ner i lön.
    Så det där med garanterade årliga lönehöjningar kan man bara hoppas på men det finns inga garantier.

    Som anställd, får man göra sitt bästa och hoppas att det går bra för företaget. Men det kan tyvärr bli tvärtom också och trots att du, som anställd, var jätteduktig - hjälper inte det om företaget går i konkurs och alla blir arbetslösa. Du får då förhoppningsvis mycket bra Referenser och det blir lätt för dig att hitta ett nytt jobb, för vi hoppas.

    Jag hoppas att du fick svar på dina frågor nu. Jag förstår om det känns otryggt när det inte finns garantier - inte ens för de mest duktiga, men så är det och eftersom du frågade - då måste jag svara ärligt på dina frågor.
    Mvh
    Mikael SYV