oliver
    Hej. Jag vill förstå lite vad skolverkets lag betyder. Det står så här: densom inte är elev i gymnasieskolan men som vill ha betyg därifrån har rätt att genomgå prövning i alla kurser som får finnas på ett nationellt program, men inte de kurser som bara får anordnas på vissa utbildningar. Prövning får göras för kurser med redan godkänt betyg och för gymnasiearbetet. Prövningen får endast göras vid en gymnasieskola som anordnar den aktuella kursen eller, när det gäller gymnasiearbetet, utbildning inom det kunskapsområde som gymnasiearbetet handlar om.
    8 kap. 25 § gymnasieförordningen (2010:2039)

    Betyder det här att jag kan gå in på lokala gymnasieskolan och be om att få göra prövning i ett par ämnen eftersom att jag inte är inskriven på nån skola och rektorn kan ej neka det jag vill ha?

    Om så är fallet undrar jag om det är svårt att läsa tex kemi och språk hemma? Brukar proven som prövningen är baserad på vara nationella proven?

    MVH

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Oliver!
    Vi har kontaktat Skolverket angående Prövningar och fick svar som vi sammanställde på den här sidan:
    http://www.fragasyv.se/info/provning

    Det som Skolverket säger är att
    - gymnasieskola eller Prövningsenheten får ta ut max 500 kr. per prövning i avgift
    - att om en kurs ingår i din Studieplan är din gymansieskola (där du är elev) skyldig erbjuda dig minst ett prövningstillfälle om du inte kunde följa undervisning i kursen (t.ex. pga sjukdom)
    - att Komvux eller prövningsenhet i varje kommun får själva bestämma hur de anordnar prövningar, t.ex. kan kommunen kräva att du är folkbokförd i den kommunen där du vill göra prövning.

    I praktiken funkar det så att de kurser som ingår i din studieplan men i vilka du inte fick godkända betyg - får du minst ett tillfälle att göra prövning i - på din gymnasieskola.
    En gymnasieskola där du inte är elev kommer inte ge dig möjlighet att göra prövning. Det kostar mer än 500 kr att anordna en prövning men skola får inte ta mer betalt och därför "går de minus" på prövningar.

    I vissa kommuner, t.ex. i Göteborg - finns det Prövningsenheter. I många andra kommuner gör man prövningar på Komvux. I fall det inte finns en behörig lärare, får man inte göra prövningar för att det är enbart behöriga lärare som får sätta betyg. Rektor på gymnasieskola eller på komvux har ingen möjlighet att trolla fram en behörig lärare om det inte finns någon.

    Om det är lätt eller svårt att läsa språk och kemi på egen hand är det mycket individuellt.
    Är man språkbegåvad - så är det lättare att läsa språk.
    Är man mycket duktig i matte och intresserad av kemi - är det lättare att läsa kemi på egen hand.

    Det vi rekommenderar är att prata med SYV på sin skola och be om hjälp.
    Vissa gymnasieskolor samarbetar med varandra och erbjuder bl a prövningar i kurser som "den andra skolan" inte kan erbjuda. Försök få kurserna i kemi och språk - inskrivna i din Studieplan - som kurser inom individuellt val eller som utökade kurser - och i så fall kommer du få rätt att göra prövningar i dem på din gymnasieskola.

    Hälsningar
    Mikael SYV