Marcus
    Jag är inte så bra på No, jag är väl på E nivå, undrar hur svår No är på teknikprogrammet? och hur svår matte det är? vilken är den svåraste No kursen och vilken är den svåraste matte kursen?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Marcus,
    På Teknikprogrammet läser man det avancerade spåret i Matte - c-spår och obligatoriska kurser är Matte 1c, 2c och 3c. Det kanske inte är så bra att välja det programmet om man inte är beredd att plugga hårt eller om man har mindre lust för matematik.
    Svårighet i kurserna kan du lätt se på www.matteboken.se - i högsta kolumnen finns det kurser - titta på Matematik 3 och det är allra de svåraste uppgifter i den kursen som man måste klara av i kursen Matematik 3c.

    NO kurserna på Teknikprogrammet, som är obligatoriska, är Fysik 1a och Kemi 1. Inriktningen Teknikvetenskap läser även Fysik 2 samt Matematik 4.

    För att bli behörig att söka till Teknikprogrammet bör man ha minst betyg E på grundskolan i bland annat ämnena Matematik, Fysik, Kemi och Biologi.
    Om du kommer in på Teknikprogrammet, men känner sedan att det blir för svårt, finns det möjlighet att byta program. Man skall, givetvis, inte påbörja gymnasiestudier med den inställningen att man vill byta program, men det är bra att veta att det finns hjälp att få i fall det visar sig att det blev fel och man påbörjade ett för svårt program.
    Man gör sitt bästa och om inte det räcker, får man hjälp att hitta andra vägar. De personer på skolan som är bra att prata med i fall man upplever att man inte riktigt hänger med i studierna är: klasslärare/mentor, lärare i det ämnet, som känns för svårt; även kurator och rektor på programmet kan man vända sig till.

    Jag hoppas att du nu fick svar på din fråga.
    Mvh
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare