Marcus
    Om man har E som medel betyg och ligger på D eller C i nattens grundskolan. Klarar man teknikprogrammet då? Alla säger att teknikprogrammet är det svåraste programmet, ja brinner för it, ska jag ta el energi programmet eller Teknikprogrammet?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Marcus, om du brinner för teknik och är behörig till Teknikprogrammet, så finns det ingen anledning att inte välja Teknik. Att andra säger att det är "svårt", behöver inte betyda att du inte klarar av utbildningen. Vad som är "svårt" och "lätt" är det väldigt olika för olika människor och "svårt" behöver inte heller betyda "omöjligt". Det kanske t o m bra att det är svårt, det blir en utmaning. Om det är lätt, så bli det lätt tråkigt.

    Om man kämpar, lägger ner mycket tid på de ämnena som verkar "svåra" är chansen god att man lyckas och sedan är det så att E betyg räcker för att gå vidare i utbildningen. Bra med högre betyg men E är full tillräckligt för att säga att man "klarade av" utbildningen.

    Matte kan du läsa på egen hand på www.matteboken.se. Det finns även Räknestugor och läxhjälp att hitta gratis på bibliotek och andra ställen /fråga på din skola eller leta själv på Internet/.

    Önskar dig allt väl & lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare