Marcus
    Kan man gå vilket vård och omsorgs program i Sverige för bli brandman?
    Efter gymnasiet vad går man då?
    Vad tjänar en brandman i Hallands län?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Marcus,
    vård/omsorgsprogrammet har inga inriktningar, däremot finns det möjlighet till specialiseringar och på vissa skolor finns det PROFILER.
    Utbildning
    En eftergymnasial utbildning i skydd mot olyckor är två år och leder till examen i säkerhets- och räddningsarbete. Utbildningen är studiemedelsberättigande.

    Efter utbildningen har man möjlighet att arbeta som brandman inom den kommunala räddningstjänsten. Utbildningen kan också leda till andra arbeten inom räddnings- och säkerhetsområdet, i kommunal, statlig eller privat sektor.

    Utbildningen anordnas av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB). Den finns i Revinge utanför Lund och i Sandö, norr om Härnösand. Den kan även läsas på distans.
    Lön för Brandman i Hallands län ligger enligt den här hemsidan http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Brandman-1003/lan/Halland-14 strax under 24 000 kr. /månad.

    Mvh Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare