Marcus
    Är det mycket plugg på högskolan för bli Fysioterapeut? Och vilka ämnen är det man läser som mest då? Tycker det verkar riktigt kul att jobba som det i framtiden, men verkar vara mycket plugg. Vet inte om jag ska ta denna vägen?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Marcus, det är ganska mycket plugg att läsa till Fysioterapeut.
    Behörighet är Grundläggande behörighet + Idrott och hälsa 1, Matematik 2a/2b/2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2. På vård/omsorgsprogrammet måste du lägga till kurserna - då t.ex. Matematik 2 inte läses som en obligatorisk kurs.
    Antagningspoängen brukar vara höga till Fysioterapeut, t.ex räcker det inte med alla B betyg i alla gymnasiekurser, utan man måste ha minst hälften A-betyg från gymnasiet.
    Om du är tveksam ang. plugga mycket, kanske du bör i första hand titta på andra utbildningar än de som finns på högskola/universitet. Kika in på www.yhguiden.se - Yrkeshögskoleutbildnigar. De är kortare och antagningskraven är lägre än till dem på högskola/universitet.
    Bästa hälsningar
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare