Marcus
    Om man ligger på E i Matte och runt E i alla gurndskole ämnen kan man komma in på Vård omsorgs programmet då? vilka ämnen jobbar man mest med där? och om man vill bli tandläkare är det mycket No som krävs då?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Vård & Omsorgs programmet tillhör Yrkesförberedande program och behörighet till det är: godkända betyg i svenska, engelska, matte + i fem andra ämnen (valfria).
    Betyg E räcker för behörighet. Angående om man kan komma in eller inte beror på konkurrenssituationen; om många söker så kommer de som har högst antal poäng in först - så länge platserna räcker och så ställs alla övriga behöriga i Reserv.
    Om man vill bli Tandläkare - så är det Naturvetenskapligt program man bör söka. Det är mycket NO som ingår. Man kan gå Teknik men måste då lägga till alla de behörighetsgivande NO kurserna och det inte är säkert att det går lägga till alla - då man måste även ansöka om en utökad kurs.

    Info- om Vård & Omsorgs programmet finns här: http://www.gymnasieguiden.se/program/VO
    Då det är ett Yrkesförberedande program, ingå det praktik, 15 veckor.

    Vänligen
    Anna SYV