Kimia
    Hej igen,
    Vilka yrken finns det inom apotek?.Och vilka av är högskoleutbildning och vilka är yrkeshögskoleutbildning?.Vad krävs till de olika utbildningarna?.

    Mvh

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Kimia,
    på Apoteker jobbar det Apotekare, Receptarie, Apotekstekniker och ibland även andra som t.ex. kassapersonal som inte alltid har någon form av specialutbildning.
    Apotekstekniker är en yrkeshögskoleutbildning och Apotekare & Receptarie är högskoleutbildningar.

    Om vad som krävs för behörighet till Apotekstekniker, läs här http://www.fragasyv.se/fragor/behoerighet-till-apotekstekniker-1

    Om vad som krävs för Apotekare, läs här http://www.fragasyv.se/fragor/hur-laeser-man-till-apotekare
    Receptarie är en 3 årig högskoleutbildning och behörighet till den är Biologi 2, Fysik 1a / 1b1+1b2, Kemi 2, Matematik 4 + att det alltid krävs Grundläggande behörighet till alla utbildningar på högskola/universitet i Sverige.

    Bästa hälsningar
    ANNA SYV
    Hej igen,
    jag råder dig att läsa på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/efter-gymnasiet

    Det bra att kunna följande - i fall man planerar läsa efter gymnasiet. Till högskola måste man alltid ha MINST Grundläggande behörighet där kurser Svenska/svenska som andra språk 3 och engelska är obligatoriska.
    Till yrkeshögskola räcker det med yrkesexamen (svenska/svenska som andra språk 3 och engelska 6 krävs inte).
    Men både till högskola & yrkeshögskola krävs det OFTAST (INTE ALLTID, men mycket ofta) - kurser för Särskild behörighet och där kan då till en yrkeshögskoleutbildning ingå t.ex. Engelska 6 och/eller Svenska/Svenska som andraspråk 3 som en kurs för "särskild behörighet". Även arbetslivserfarenhet kan krävas inom särskild behörighet: oftast till yrkeshögskola men det finns några högskoleutbildningar där arbetslivserfarenhet är ett krav.
    I särskild behörighet kan olika saker ingå: t.ex. till polis - så måste man ha körkort & även vara simkunnig, annars är man inte behörig.

    Bästa hälsningar
    ANNA SYV
    • : Tack!,undrar bara behöver jag inte läsa kurser på VO,för behörigheten?,räcker det med yrkesexamen?.Mvh
    • Anna : Yrkesexamen räcker för Behörighet till yrkeshögskola. Sedan tillkommer det också - oftast - kurser för Särskild behörighet även på yrkeshögskoleutbildningar. Till högskola behöver man alltid ha Grundläggande behörighet + oftast tillkommer det också kurser för Särskild behörighet. Jag skriver också ett kort utökar svar till dig. Mvh ANNA