Marcus
    Om man vill jobba på kärnkraftverk i framtiden, vilka jobb finns där inne? om man vill jobba med de vilket gymnasie och högskole program ska man gå då?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Marcus,
    i Sverige idag finns det följande aktiva Kärnkraftverk:
    Ringhals http://sv.wikipedia.org/wiki/Ringhals_k%C3%A4rnkraftverk
    Forsmark http://sv.wikipedia.org/wiki/Forsmarks_k%C3%A4rnkraftverk
    Oskarshamn http://sv.wikipedia.org/wiki/Oskarshamns_k%C3%A4rnkraftverk .

    Det utförs många olika arbetsuppgifter på ett Kärnkraftverk.
    För drift är det följande yrkeskategorier som anställs i första hand:
    Drifttekniker med högskole/yrkeshögskoleutbildningar i bagaget;
    Sjöingenjörer
    Teknologer och naturligtvis femårig teknologutbildning som kvalificerar för de högsta befattningar och mest ansvarsfulla & välbetalda tjänsterna.
    Laboratorietjänster på ett Kärnkraftsverk kräver Kemiingenjörsutbildning.

    Underhållstjänster : mekaniker, plåt och rör, svetsare , elektriker och instrumentmakare - dessa tjänster är inte sällan inhyrda av privata firmor, dvs man är inte anställd på ett Kärnkraftverk, utan av en privat firma som får uppdrag att utföra ett viss underhållsarbete på ett Kärnkraftverk och då jobbar man tillfälligt där tills arbetet är utfört.

    Om du är intresserad av att få ett permanent anställning på ett Kärnkraftsverk, rekommenderar jag gå Teknikprogrammet /inriktning Teknikvetenskap/ och satsa sedan på ett femårigt Teknologiutbildning på högskola/universitet. I fall du vill ha en tjänst på ett Labb - måste du utbilda dig till Kemiingenjör. För det kan man gå Teknik eller Naturvetenskapsprogrammet /inriktning Naturvetenskap/ - alt. man går valfritt gymnasieprogram, ser till att läsa Matte 2 samt få Grundläggande behörighet till högskolestudier & söker till ett Naturvetenskapligt/Tekniskt basår på högskola/universitet för att efter det kunna söka högskoleutbildningar inom Teknologi eller till kemiingenjör.

    Mvh
    Mikael SYV