Marcus
    Har alla fordon och transport program behörighet för plugga vidare i Yh högskola till flygmekaniker?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden
    Hej, behörighet till att läsa Flygmekaniker på en Yrkeshögskola är:
    Behörighet till yrkeshögskolestudier (gymnasieexamen/slutbetyg) & särskild behörighet: godkända betyg i gymnasiekurser Fysik 1a (Fysik A), Engelska 6 (Engelska B), Matematik 2 (Matematik B). Vissa kurser i Ellära kan ersätta fysikkravet.
    Det är på Teknik, Naturvetenskapsprogrammet eller på El/Energiprogrammet som du har bästa förutsättningar till att bli behörig.
    Det är inte omöjligt att bli behörig på Fordon/Transport, men du måste på förhand försäkra dig om att du får läsa Fysik 1a inom Individuellt val. Får du ett positivt svar från skolan ang. läsa Fysik 1a, kan du då läsa eng6 och matte2 inom programfördjupningen - och på så sätt bli behörig.
    Vänligen
    Peter SYV