Marcus
    om man vill bli Bilförsäljare, vilket gymnasie program passar bäst att gå då? Vad behöver man gå efter Gymnasiet för bli det? är det hård konkurrens för bli bil försäljare?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Marcus,
    se info- på http://www.framtid.se/profession/bilforsaljare/
    och rekommenderade gymnasieprogram är Handel&Administration eller Fordon&Transport.
    Det är möjligt att få jobb som bilförsäljare direkt efter gymnasiet.
    Annars så kan man hitta någon passande utbildning på yrkeshögskola, se utbud på www.yhguiden.se

    Det finns inga strikta krav på vem arbetsgivare får anställa som bilförsäljare, därför finns det bilförsäljare idag med vitt varierande utbildningar (de som inte har gymnasiekompetens, de som har olika gymnasiekompetenser och de som har yrkeshögskoleutbildningar och även högskoleutbildningar).
    Vägen till arbete som bilförsäljare kan ligga via praktik. Om man visar sig duktig under sin praktik, kan man få jobb direkt - oavsett utbildning.
    vänliga hälsningar
    ANNA SYV