Marcus
    När man ska ta C körkort. När dom kollar synen är det med glasögon eller utan?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Marcus, lön för brandman se på http://www.framtid.se/profession/brandman/ ca 22 000 i månaden.

    Ang. ta C körkort gäller detta: När du ansöker om körkortstillstånd måste du bifoga ett läkarintyg. Det krävs att du har 0,8 i synskärpa i det bästa ögat och 0,1 i det sämre ögat (du får använda glasögon eller kontaktlinser). Du får inte vara enögd. Du ska som regel ha normala synfält i båda ögonen. Synfältet ska vid seende med båda ögonen samtidigt ha en horisontell utsträckning av minst 160° varav minst 70° åt vardera sidan från synfältets centrum, och i detta område ha en vertikal utsträckning av minst 30° uppåt och minst 30° nedåt. Du får inte vara totalt nattblind och du får inte ha något dubbelseende. Färgblindhet utgör däremot inte något hinder.
    Vid vissa ögonsjukdomar krävs av läkare med specialistkompetens i ögonsjukdomar.
    _____
    Info- ovan hämtade jag från Transportstyrelsens Medicinska kraven i Trafiken.
    Mvh
    Mikael SYV