Marcus
    Får en brandman ha glasögon? Och vatför måste dom har perfekt syn? Man kan ju ha linser.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Marcus, det är tyvärr omöjligt för mig att svara på din fråga - varför en brandman måste ha perfekt syn. Det står i reglerna att "lindrig" synnedsättning accepteras. Vad som menas med "lindrig" vet inte jag.
    Jag kan gissa varför det är nödvändigt att en brandman har bra syn - min gissning är att linser kan ramla ut och glasögonen kan gå sönder eller man glömmer de hemma och när det är rökig miljö vid brand, då det är svårt att se även med perfekt syn, kan det bli stora problem för en brandman som inte ser så bra. Det är, som sagt, en gissning. Jag vet inte om man kan hitta någon pålitlig förklaring och svar på din fråga. Jag hänvisar dig till utbildningsansvariga med de frågorna. Jag vet inte om de kan göra undantag för dig.
    Ett förslag som jag har: det kanske finns möjlighet för dig att göra synkorrigeringsoperation men innan du satsar på den lösningen, skulle jag råda dig ta reda på om detta accepteras vid antagning till Brandman: att man operativt har korrigerat sin syn. Det är ngt. du får fundera över och ta ställning till - fråga även dina vårdnadshavare (fram tills du är 18 år måste du ha vårdnadshavarnas samtycke till alla viktiga beslut som du vill fatta).
    Tyvärr så kan jag inte hjälpa dig mer med just den frågan.
    Mvh
    Mikael SYV