Marcus
    vad tjänar en drifttekniker inom datorer i hallands län? Och vad är deras arbetsuppgift? och kan man gå el energi programmet för bli drifttekniker i framtiden om man lägger till behörigheter till högskolan?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Marcus,
    http://www.lonestatistik.se är en bra sida för dig som vill få reda på vad löner är för olika yrken idag.

    Driftteknikern inom IT arbetar med att lösa stora som små problem inom IT-driften. Ofta skiljer man på inhouse då man som drifttekniker har helhetsansvaret för driften på arbetsplatsen. Driftteknikern sköter underhåll av servrar, infrastruktur, nätverk, system och applikationer. Att lösa supportärenden, utföra installationer av applikationer, system och servrar är också vanliga arbetsuppgifter. Driftteknikern kan även ha rollen som beställare och koordinator, när man får många av tjänsterna utförda externt (outsourcing). Som drifttekniker kan man också arbeta i en drifthall och ha det totala ansvaret för stordriften av tekniska miljöer - där är automatik och övervakning de vanligaste uppgifterna.

    Arbetsuppgifternas innehåll varierar alltså beroende på hur stort företaget är. På ett mindre företag har man ofta bredare arbetsuppgifter och på ett större har man ofta mer specialiserade uppgifter.

    För att kunna ge bra råd vid inköp, krävs det att man håller sig uppdaterad om vilka nyheter som är på väg inom området. Exempelvis är det allt vanligare att ett företag använder flera miljöer: egen IT, outsourcad IT och molnbaserad IT. När utrustning köpts in ansvarar driftteknikern för installation av datorer och utrustning (hårdvara) och datorprogram (mjukvara). Ibland måste datorerna och datorprogrammen anpassas för att passa företaget. Man testar att nya datorer och program fungerar. Det kan också ingå i jobbet att utbilda användarna i de nya applikationerna.

    Det går bra att gå El&Energiprogrammet, lägga till kurser för Grundläggande behörighet och söka en tvåårig högskoleutbildning, den här t.ex. http://www.hkr.se/sv/utbildningar/programsida/?pCode=TGDT1 för att bli IT-drifttekniker.

    Mvh
    Anna SYV