Marcus
    När man går fastighetsmäklar utbildningen på högskolan, vad är det som är svårt? och vilka kurser pluggar man då? Och varför heter det ekonomi programmet om man pluggar mer SO? Tror alltid det är riktigt mycket matte på programmet, stämmer det?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Marcus,
    På ekonomiprogrammet på gymnasiet finns det två inriktningar: på ekonomiinriktningen läser man Matematik 3b som en obligatorisk kurs; på inriktningen Juridik läser man Matematik 2b. Men man KAN LÄGGA TILL mer matte på båda inriktningarna om man vill läsa mer matte, t.ex. om det behövs till vidare eftergymnasial utbildning.
    Ekonomiprogrammet och Samhällsvetenskapsprogrammet "överlappar" varandra och två elever som har gått på var sitt program kan ha NÄSTAN samma kurser i sin gymnasieexamen /upp till 90% samma kurser/ för att det är väldigt få kurser som är "extremt programspecifika". De flesta kan läsas som programfördjupande på båda programmen och inom Individuellt val, 200 poäng kan man välja vilka som helst gymnasiekurser.
    En elev som går SA kan läsa Företagsekonomi & mer matte inom Programfördjupningen och Individ.val och en elev som går Ekonomi - kan välja till SO kurserna.
    Varför program heter som de gör råder jag dig fråga hos Skolverket.

    Här http://www.ltu.se/edu/program/FHFMG/FHFMG-Fastighetsmaklare-1.76705?termin=H15 är Utbildningens hemsida /Fastighetsmäklare/ och här ser du förteckning över alla kurser som läses på utbildningen https://webapp.ltu.se/epok/public/utbildningsplan/viewPublicUtbildningsplan.htm?programId=43&locale=sv&termin=H15
    och i fall du har fler frågor om innehåll i utbildningen "Fastighetsmäklare" hänvisar vi dig till Epost: [email protected] som kan bättre svara på frågor om just Fastighetsmäklar-utbildningen för de kör den och vet allt om den utbildningen bättre än någon annan.

    Mvh
    Liselotte SYV
    Liselotte