Marcus
    På högskolan när man går fastighetsmäklare utbildning vilket ämne läser man mest då? Vilken kurs är högst? Är matte C den högsta kursen i matte?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Marcus,
    inom gymnasieskolan är "de högsta kurserna i matte" - Matematik 5 och Matematik specialisering.
    Man är behörig att läsa Matematik specialisering efter Matematik 4.

    Matematik C är det gamla namnet på kursen som numera heter Matematik 3.

    När man går Fastighetsmäklarutbildning på högskolan läser man många olika ämnen: Utbildningen skall omfatta minst 120 högskolepoäng (hp) fördelade på kunskapsområdena
    - fastighetsförmedling (minst 30 hp),
    - civilrätt (minst 15 hp);
    - fastighetsrätt (minst 15 hp);
    - skatterätt (minst 7,5 hp);
    - ekonomi (minst 15 hp);
    - byggnadsteknik (minst 7,5 hp)
    samt fastighetsvärdering (minst 7,5 hp).
    Resterande 22,5 hp ska utgöra fördjupning eller breddning inom något av de ovan nämnda kunskapsområdena eller nationalekonomi.

    Det är FASTIGHETFÖRMEDLING man läser mer poäng i än i de andra ämnena, men - å andra sidan - om man läser 22,5 högskolepoäng inom något av de övriga ämnena, så blir det kanske mest "det där andra ämnet" (det finns lite flexibilitet i utbildningen) - här liknar det gymnasiealutbidlning /i det avseende att man kan till en viss del bestämma innehåll i utbildningen/.

    Mvh
    Liselotte SYV
    Liselotte