Marcus
    Om man vill bli företagssäljare i framtiden, då går man högskolan, hur många poäng krävs på högskolan då? vilka kurser läser man på högskolan?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Marcus, man läser till Företagssäljare på YRKESHÖGSKOLA.
    Arbetsgivare kan anställa även utan formell utbildning - det finns inga krav på att säljare måste ha en viss utbildning. Arbetsgivare kan anställa en person utan utbildning och utbilda på arbetstid genom korta interna kurser eller genom att erbjuda läsa en reguljär utbildning på arbetstid.
    Chanserna ökar, dock, att få jobb som säljare i fall man har någon utbildning inom detta eller arbetslivserfarenhet.
    Det krävs inga högskolepoäng för att bli anställd som säljare. Man kan bli det direkt efter gymnasiet /valfritt program/. För det krävs dock att det finns en arbetsgivare som tror på din förmåga att utföra arbete på ett tillfredställande sätt.
    Rekommendation: gå in på www.yhguiden.se

    och sök på FÖRETAGSSÄLJARE - du får fram ett antal utbildningar, både pågående och med framtida starter, som är spridda över hela landet. YHutbildnngar följer arbetsmarknadens behov och ej är konstanta - dvs utbildningort kan ändras, utbildningens innehåll ändras också utifrån förändrade behov på arbetsmarknaden. Det går därför inte på förhand säga exakt vilka kurser man läser inom utbildningen Företagssäljare. Antal Yrkeshögskolepoäng också kan variera men rimligtvis är utbildningstid ca 1,5 år. Det kan finnas utbildningar på heltid, på deltid /50% eller 75%/ och på distans. Antal poäng är inte detsamma på alla dem: t.ex. om man läser på distans, kan kravet vara att man redan arbetar som säljare och utbildningen är då ofta kortare /med mindre antal poäng/.
    Det är det bästa svaret som jag kan ge på din fråga.
    Bästa hälsningar
    Mikael SYV