Marcus
    Om man vill bli brandman i framtiden, vilket gymnasie program ska man gå då?
    Behöver man plugga vidare efter gymnasiet för bli brandman?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Marcus, om yrke BRANDMAN läs på http://www.framtid.se/profession/brandman/.

    En eftergymnasial utbildning i skydd mot olyckor är två år och leder till examen i säkerhets- och räddningsarbete. Utbildningen är studiemedelsberättigande.

    Efter utbildningen har man möjlighet att arbeta som brandman inom den kommunala räddningstjänsten. Utbildningen kan också leda till andra arbeten inom räddnings- och säkerhetsområdet, i kommunal, statlig eller privat sektor.

    Utbildningen anordnas av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB). Den finns i Revinge utanför Lund och i Sandö, norr om Härnösand. Den kan även läsas på distans. Kontrollera antagningskrav och ansökningsdatum med utbildningsanordnaren.

    Utbildning för räddningsinsats är en grundutbildning för brandmän med deltidsanställning. På MSBs hemsida finns mer information om utbildningen.

    Myndigheten anordnar också vidareutbildningar som vänder sig till anställda inom kommunen som arbetar med säkerhetsarbete, tillsyn och kommunal räddningstjänst. Utbildningsprogram finns inom Samhällsinriktat säkerhetsarbete, Räddningstjänst samt Tillsyn och olycksförebyggande verksamhet. Programmen är uppdelade i olika kurser.

    Vissa utbildningar kan även läsas på distans.

    Kommunerna beslutar själva om vilka krav som gäller för anställning inom sin respektive räddningstjänst. Det gör att kraven för att bli anställd inom en kommun kan skilja sig från antagningskraven på utbildningen. Ofta är kraven för anställning högre än de som ställs för att bli antagen till utbildning. Kontrollera därför anställningskraven med den kommun som du är intresserad av att arbeta inom.

    Räddningsdykare utbildas i Stockholm och Göteborg. Utbildningen vänder sig till personal inom den kommunala räddningstjänsten som antagits för utbildning till räddningsdykare.

    ***

    Gymnasieprogram som rekommenderas i först hand är BF /Barn&Fritidsprogrammet/.

    Mvh
    Mikael SYV