Marcus
    Vad är skillnaden på it konsult och drifttekniker som jobbar med datorer?
    Kan man gå el energi programmet för bli något av detta i framtiden? Vad har en servicetekniker inom datorer för arbetsuppgift?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Marcus,
    Jobbar man som en IT-konsult hjälper man olika företag med rådgivning och expertis angående i princip allting som rör datorer. Man hjälper till med att hitta skräddarsydda lösningar och konsulterar i hur företaget kan lägga upp sin organisation. Att göra karriär inom IT-branschen kan handla om att lösa nätverksproblem men även om att installera nätverk och mjukvara eller testa nya system. Kort sagt så är det ett mycket brett område och arbetsuppgifterna varierar mycket.

    Olika IT-jobb
    De flesta IT-konsulter är specialiserade på något särskilt område, till exempel programmering, utveckling av strategier och verksamhetsutveckling eller projektledning. Det innebär att de kan jobba som programmerare, systemutvecklare, nätverkstekniker och databasadministratörer. Som IT-konsult kan man antingen jobba på ett särskilt konsultföretag eller starta ett eget bolag och erbjuda sina konsulttjänster till flera olika företag.

    Som IT-konsult jobbar man ofta inte länge på ett och samma ställe utan för det mesta innefattar jobbet projekt av olika längd som kan variera mellan allt från några veckor till flera år. Detta innebär att jobbet är väldigt varierande och bjuder ständigt på nya utmaningar.

    Egenskaper hos en bra IT-konsult
    Det räcker inte bara med att vara bra på IT och programmering om man söker lediga jobb som datakonsult. En av de allra viktigaste egenskaperna som man bör ha om man vill jobba som IT-konsult är förmågan att kunna kommunicera med andra människor och förstå vad det är som kunden önskar och kräver. En datakonsult måste helt enkelt kunna sätta sig in i och förstå företagets verksamhet och behov. En annan och mycket viktig egenskap är att kunna leverera tjänsten i tid och hålla deadlines. Det gäller också att hålla sig uppdaterad inom IT-världen och känna till de nyaste trenderna och möjligheterna för att kunna erbjuda de bästa lösningarna till kunderna.

    Jobba som IT-konsult
    En IT-konsult tjänar ofta ganska bra med pengar och det är ett eftertraktat jobb. Trots detta är utsikterna för att hitta lediga jobb som IT-konsult i Sverige väldigt bra eftersom IT-branschen växer snabbt och därmed ökar även behovet på kompetenta IT-konsulter som kan jobba som systemanalytiker, IT-arkitkter och systemförvaltare.

    Särskilt eftertraktade är personer som nyligen har avslutat sin utbildning inom IT på högskolor och således innehar den senaste informationen och färska kunskaper. Därför finns det ofta många lediga trainee jobb för nyexade studenter som vill prova olika inriktningar. Vill man jobba som IT-konsult så bör man ha gått en IT-utbildning och sedan kan man ansöka om att få göra praktik på ett konsultföretag vilket i sin tur ofta leder till en fast anställning.

    *** *** ***
    Driftteknikern inom IT arbetar med att lösa stora som små problem inom IT-driften. Ofta skiljer man på inhouse då man som drifttekniker har helhetsansvaret för driften på arbetsplatsen. Driftteknikern sköter underhåll av servrar, infrastruktur, nätverk, system och applikationer. Att lösa supportärenden, utföra installationer av applikationer, system och servrar är också vanliga arbetsuppgifter. Driftteknikern kan även ha rollen som beställare och koordinator, när man får många av tjänsterna utförda externt (outsourcing). Som drifttekniker kan man också arbeta i en drifthall och ha det totala ansvaret för stordriften av tekniska miljöer - där är automatik och övervakning de vanligaste uppgifterna.

    Arbetsuppgifternas innehåll varierar alltså beroende på hur stort företaget är. På ett mindre företag har man ofta bredare arbetsuppgifter och på ett större har man ofta mer specialiserade uppgifter.

    För att kunna ge bra råd vid inköp, krävs det att man håller sig uppdaterad om vilka nyheter som är på väg inom området. Exempelvis är det allt vanligare att ett företag använder flera miljöer: egen IT, outsourcad IT och molnbaserad IT. När utrustning köpts in ansvarar driftteknikern för installation av datorer och utrustning (hårdvara) och datorprogram (mjukvara). Ibland måste datorerna och datorprogrammen anpassas för att passa företaget. Man testar att nya datorer och program fungerar. Det kan också ingå i jobbet att utbilda användarna i de nya applikationerna.

    En supporttekniker arbetar i en helpdesk. Då ger man hjälp och stöd per telefon till kunder eller användare som har problem med sina datorer, telefoner och/eller system. Det kan gälla att de behöver assistans med att använda datorprogrammen eller vara fel i programmen eller datorerna. Man ställer frågor för att komma underfund med vad som orsakar problemen och lotsar användaren fram till möjliga lösningar. Man skiljer ofta på first och second line support. Arbetar man i så kallad firstline support är man ofta först med att få kontakt med användaren. De mer avancerade frågorna skickar man vidare till helpdeskteknikern som arbetar i second line och som ansvarar för att lösa lite mer komplicerade frågor om systemen. När man arbetar i second line innebär arbetet en direktkontakt med en tekniker som arbetar på en mer detaljerad nivå och inte har kund/användarsupport.

    Det blir allt vanligare att ärenden handlar om it och telefoni. Många användare vill använda sin e-post och kalender i telefonen. Ofta handlar ärendena om att hjälpa användarna att komma igång med e-posten och kalendern i deras telefoner.

    Man kan arbeta med service och support till datoranvändare i företag, förvaltningar och kommuner. Arbetet med support kan även ske åt kunder i företag som säljer program och datorer.

    En IT-tekniker som arbetar med service och support bör ha bred kunskap om och intresse för datorer och kunskaper om både hårdvara och mjukvara. Det gäller att behålla lugnet även om kunden är irriterad. Eftersom IT-branschen är internationell och i stort sett all dokumentation och referenslitteratur är på engelska är språkkunskaper viktiga.

    Gränserna mellan olika datayrken blir alltmer flytande. Läs därför även om andra datayrken, till exempel om nätverkstekniker.

    Mvh
    Anna SYV