Marcus
    Är det svårt att få jobb som KAM? Är det hård konkurrens som Marknadsförare?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej, det är svårt att säga hur arbetsmarknaden kommer se ut om ett par år och för en person som brinner för marknadsföring, som gillar kundkontakter så pass mycket att hen knappt kan tänka sig något annat jobb - finns det alltid några jobb att söka: "vanliga anställningar", projekt, enskilda uppdrag eller så kan man starta ett eget företag.
    Mitt råd är att du koncentrerar dig på skolarbete, försöker få så höga betyg som möjligt i alla kurser - för att kunna komma in på vidare utbildningar. Att använda tid på det sättet i stället för att oroa sig mycket för hur arbetsmarknaden kommer att se ut om några år (vilket ingen kan svara på, så det är slöseri med tid, kan man säga - det blir som det blir... på gott och ont) - vinner du mycket på.
    Ja, det finns prognoser på arbetsmarknaden och vilka yrken man bör utbilda sig inom - för att få bättre chans till jobb och det senaste är: lärare och ingenjör. Men, folk tittar på de prognoserna och "kastar sig över" just de yrkena - och då blir det kanske överskott av utbildade om några år i alla fall. Prognoser kan också slå fel.
    Det bästa du kan göra för din framtid är att koncentrera dig på skolan, på att läsa så mycket du kan och så bra du kan i alla ämnen, kämpa för djupare kunskaper och högre betyg - just nu i alla fall. På så sätt använder du din tid på det bästa möjliga sättet.
    Mvh
    ANNA SYV