Marcus
    om man vill jobba med lots alltså köra båtar och låts vilket gymnasie program ska man gå då? Är det svårt att få jobb som lots? Ska man plugga vidare efter gymnasiet för bli lots? Vad tjänar en som jobbar med detta?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej, om yrket Lots läs på http://www.framtid.se/profession/lots/
    och där står det även om utbildning som man måste ha.
    Det räcker inte med bara utbildning till sjökapten, utan man måste även ha jobbat i några år som fartygsbefäl innan man kan få anställning so lots.
    Allt detta kan du läsa på länken ovan.
    Det är en lång väg att gå - efter högskoleutbildningen måste man även jobba i några år och på den tiden kan arbetsmarknaden förändras väldigt mycket. För dig som ännu inte är utbildad sjökapten och inte kan söka jobbet om ett par-tre år - gäller det att titta på prognos på 10 års sikt. Den prognosen säger att arbetsmarknaden blir i balans - dvs det blir "medelsvårt" att få jobbet.

    Mvh
    Liselotte SYV
    Liselotte