Marcus
    om man vill bli sjukgymnast, vilken väg ska man gå efter gymnasiet? är det samma plugg för bli sjukgymnast som bli sjuksköterska? är det mycket plugg?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Marcus,
    sjukgymnast heter sedan ett år - Fysioterapeut.
    Läs på http://www.framtid.se/profession/sjukgymnast/
    Fysioterapeut är en högskoleutbildning som man läser på heltid i 3 år.
    Behörighet till den utbildningen är Grundläggande behörighet + Idrott och hälsa 1, Matematik 2a/2b/2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b. Det är ungefär lika mycket att läsa som till Sjuksköterska.

    Mvh Milla Syv
    Studie- och yrkesvägledare