Marcus
    En yrkeschaufför vad tjänar dom i hallands län? hur mycket tjänar man när man varit i yrket cirka 10 år? vilka gymnasie prgogram kan man gå utom Fordon och transport programmet?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Marcus,
    läs på http://www.framtid.se/profession/chauffor/
    och fundera över om det är
    taxiförare
    busschaufför
    spårvagnsförare
    tågförare
    förare av en minibuss /glassförsäljare/
    lastbilschaufför (lätt lastbil eller "långtradare" - tung lastbil med släp)
    du är intresserad av. Det är inte exakt samma lön och villkor för de olika typer av yrkeschaufförer.
    Man kan gå vilket program som helst och jobba som yrkeschaufför sen. Dock måste man lära sig att köra den typen av fordon som man vill jobba på. Det är inget annat gymnasieprogram än FT där man kan läsa för körkort /teori OCH PRAKTIK/ än just Fordon&Transportprogrammet.
    Om du tar B-körkort på egen hand, finns det sedan utbildningar på komvux eller på olika transportföretag där du kan lära dig köra en annan typ av fordon, t.ex buss eller lastbil.
    Mvh
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare