Nima
    hej jag har gått natursam år två ska börja 3an men vill byta till samsam på en annnan skola i samma kommun min syv är på semester nu under sommar lovet kontaktade rektorn stället är det lämpligt? jag har ju läst ma1 till tre c behöver jag läsa matte b kursena har läst kemi fysik och biologi måste jag läsa naturvetenskaps kursen?
    Får jag välja vilka kurser jag vill spara och vilka inte?
    ni säger att dom kollar på ens gamla betyg är det alla kurser eller bara program relevanta kurser.
    Kan jag bara komma in i mån av plats eller konkurrera ?
    ps det är okej att gå om ett år

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej, Nima
    du vill byta skola & program innan å k 3 på gymnasiet.
    Din SYV är på semester & du kontaktade rektorn. Jag undrar - vilken rektor (på din gamla skola eller på den skolan, dit du vill byta)?
    Den viktigaste fråga nu är: finns det platser på den utbildningen - dit du vill byta? Den frågan kan rektorn (på den nya skolan) svara på.
    Eftersom du inte skall söka till å k 1 - behöver du inte konkurrera om platsen med dina grundskolebetyg.

    Du frågar också om du måste läsa om Mattekurserna, då du har läst c-spår & det läses b-spår på Samhällsprogrammet.
    Om du har GODKÄNDA betyg, d v s E-betyg eller högre, så har du betyg som gäller & behöver inte läsas om. Men om du skulle få TILLFÄLLE att läsa om en kurs (t.ex. Matte 2 b), så har du mycket bra förutsättningar att få HÖGRE betyg än den som du har från kurs 2 c, eftersom det blir repetition för dig.

    Varför du skulle behöva läsa om några kurser om du redan har godkända betyg? Jo, till exempel, om du vill få Studiehjälp (från CSN) - så är det HELTIDSSTUDIER som gäller. Om en gymnasieelev läser mindre än heltid, har inte "hen" rätt till Studiehjälp.
    Du frågar om du får bestämma vilka kurser du vill "spara" och jag antar att det handlar om att de kurser där du har högst betyg i, vill du få in i ditt Gymnasieexamen.
    Svar på den frågan är: man ska följa strukturen för programmet, att byta ut kurser är vanligen en stödåtgärd som vidtas när en elev byter program för att eleven inte ska behöva få en förlängd skolgång. Att byta ut kurser är inte en rättighet.
    Här kan du läsa mer om regelverket för individuellt anpassat program: http://www.skolverket.se/skolutveckling/studie-och-yrkesvagledning/val-och-vagledning/syv-gymnasieskola/individuellt-anpassat-program-1.209749

    Du har inte nämnt vilka kurser du valde inom det Individuella valet, 200 p. Här kan det också finnas utrymme att "laborera med" vid byte av program.

    Du verkar ha bra koll på programinnehåll, men jag skickar ändå länkarna till programplaner, se nedan:
    Programplan för Natur.pr http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/NA.pdf
    Programplan för Samhälls.pr http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/SA.pdf

    Sammanfattning:
    1. ta reda på om det finns plats för dig på den utbildningen, dit du vill byta (fråga rektorn på den nya skolan);
    2. om det finns platser, be att få boka tid för samtal med Studie- & yrkesvägledare på den nya skolan (helst snarast, innan termin börjar);
    3. läs på /länk till Skolverkets hemsida/ ang. Individuellt anpassat program innan samtal med SYV (du kan även skriva ut reglerna & markera vissa delar i texten, så att du har argument att komma med);
    4. om du får lägga upp en planering på den nya skolan, som du blir nöjd med, kan du fatta det slutgiltiga beslutet angående byte av skolan.

    Jag hoppas att mitt svar blir till hjälp för dig. Önskar dig allt väl!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare