emilia
    Snälla någon hjälp mig jag har så stor ångest angående mitt val. vet inte om jag vill plugga kriminologi/beteendevetenskap på dbgy och läsa vidare på polishögskolan. eller hotell och tursim på värnhemsskolan eller om jag vill plugga på fordons linjen till lastbilschafför . men allt är nervöst pga mitt f i matte jag vet inte hur jag ska göra. kan man komma in fast man har ett f?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Emilia,
    med F i Matte blir du behörig till IM, Introduktionsprogrammen - och inom Programinriktat individuellt val /så kallad PRO/ kan du läsa i en "vanlig klass" men gå iväg för att läsa grundskolematte när hela klassen läser Matematik på gymnasienivå.
    Tanken är då att du kommer ikapp och får godkänt betyg i Matte grund och sedan läser Matte 1a på ett yrkesförberedande program. Utan godkänt betyg i Matte 1a /gymnasiekurs som läses på alla yrkesförberedande program/ får du inte ut Gymnasieexamen (man får i så fall Studieintyg = förteckning på alla kurser och betyg som man fick på gymnasiet).
    Utan gymnasieexamen kan du inte komma in på Polishögskolan. Du blir obehörig.
    Det blir svårt att hitta någon eftergymnasial utbildning i kriminologi/beteendevetenskap där du kan komma in utan Gymnasieexamen (och för att få den behöver du minst betyg E i en gymnasiekurs i Matte, men först är det minst E i grundskolematte som krävs).
    Jag råder dig att söka hjälp med matte: fråga överallt - på biblioteket /de kan ha läxhjälp för elever/; din mattelärare - om var du kan få extra hjälp med matte; det är mycket fördelaktigt för dig att fixa E i matte och kunna komma in på ett Nationell gymnasieprogram.
    Bästa hälsningar & Lycka till!
    Mikael SYV