Amy

    Jag har gjort väldigt fel då jag har valt frisör hantverk då jag egentligen ville bli arkitekt efter gymnasiet då teknikprogrammet skulle ha passat mig bättre. Jag har just nu ett individanpassat program där jag har kvar mina betyg från frisörprogrammet men just nu går i samhäll efter att ha bytt program halvvägs genom 2an. Jag har fortfarande ångest över att mina vänner läser högre matematik och fysik än vad jag gör eftersom att jag alltid har älskat det väldigt mycket och det verkar extra kul nu i gymnasiet. Själv har jag bara läst upp till matte 2a då jag skippade matte 1a genom ett prov jag gjorde under höstterminen vilket lättade under bytet, men just nu läser jag ingen matte alls. Jag undrar om det skulle gå att läsa in matematik och fysik på egen hand då jag tycker de ämnena är roliga, men jag har svårt att hitta ställen att göra det från. Jag vill också läsa in det så att det lättar för mig när högskoleprovet och tekniska basåret kommer. Just nu har jag ingen gymnasiestress och jag tycker det är ganska lätt med gymnasiet så jag hoppas jag kan utmana mig lite mera. Alla mina vänner säger att de läser matematik 4 och fysik 1+2 och om hur svårt det är men när jag hör det blir jag lite avundsjuk för att jag skulle älska att läsa det.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Amy,
    gymnasieelever läser endast på sin egen gymnasieskola eller om skolan "köper" kurser åt eleven på en annan skola, vilket sker extremt sällan - i princip endast om skola ej kan erbjuda en obligatorisk kurs (t.ex pga lärarbrist).
    Det finns dock möjlighet att bedriva självstudier - t.ex inom matte finns det en mycket bra sida: www.matteboken.se där du bl.a kan träna på matte-logiska delen inför högskoleprovet, se matteboken.se/lektioner/hogskoleprov

    Jag tänker annars på ev.möjlighet för dig att söka om - till Naturvet.programmets inriktning Naturvetenskap. Det beror på din ålder - man måste veta när du fyller 20 år, under vilket Kalenderår... då kan jag svara om du fortfarande från hösten 2021 kan påbörja ett nytt program på gymnasiet.
    NA/naturvet. ingår obligatoriska kurser i matte upp t o m matte4, fysik1a och 2; kemi 1 och 2 och Biologi 1 och 2.

    Arkitekt
    Du skriver om att du vill bli en arkitekt. Det finns några olika arkitekt-yrken. Är det "traditionell arkitekt", se Framtid.se/yrke/arkitekt du menar för att annars finns det yrken som Inredningsarkitekt, Landskapsarkitekt, Fysisk planerare (planeringsarkitekt) m.fl. Det brukar inte krävas mer matte än godkänt betyg i gymnasiekurs matematik 3 men också i naturkunskap 2 inför utbildningar till de olika arkitektyrken. Inför arkitektutbildningar är det ofta rätt så tuff konkurrens och det kan vara en bra idé att träna inför Arkitektprovet, t.ex - vilket kan ge mer "utdelning" än att t.ex läsa fysikkurserna på gymnasiet. Däremot ger matte 4 meritpoäng om endast matte 3 krävs för särskild behörighet. På SA där du läser nu kan möjlighet finnas läsa både matte 3 och 4. Matte 3 och Naturkunskap 2, godkända betyg, måste du skaffa dig om du vill komma in arkitektprogrammet som kräver det för särskild behörighet.
    Det går att komplettera för behörighet Efter gymnasiet,som tur är.

    • Amy : Tack för svaret men min fråga satsade mest på hur jag utföra studierna på egen hand så att jag kan läsa ämnena men också inte behöva göra om något.
    • Mikael : Jag har fyllt på mitt svar. Se ovan - läs hela svaret. ...
    • Amy :

      Min skola har inte kurser till matte 4 och naturkunskap 2 vilket är anledningen till varför jag skulle behöva tekniskt basår. Eftersom att det är hög konkurrans på arkitekturprogrammen vill jag söka till ett tekniskt basår efter gymmasiet för att senare få möjlighet att komma in på något som andraval, t.ex. matematik. Vilket kräver matte 4, fysik 1+2 och kemi 1

    • Mikael :

      Studierna "på egen hand" är bra att bedriva. Det heter självstudier och är bra att läsa det man är intresserad av, dock får du ju inte några BETYG den vägen. Om man är ute efter endast Kunskap, så är självstudierna jättebra, men om du behöver betygen, då är det i så fall Prövningar (efter gymnasiet) som du bör satsa på. Problemet med prövningar är att det är svårt att hitta var man kan anmäla sig och det är inte heller gratis. Sedan är det så att om man ej läst en kurs i skolan (eller på distans) så kanske man kan mer inom vissa avsnitt men inte tillräckligt inom ngt.avsnitt och med det kommer få F på prövningen (även om man kan mycket inom ämnet, men missade lite grand på någon "punkt" som är obligatorisk inom kursen). Alltså, om man behöver ha BETYGEN rekommenderar jag att försöka Läsa kursen och inte endast satsa på självstudier. Om du vet vilken utbildning du vill komma in på - se vad den kräver för särskild behörighet: arkitektprogrammen på högskolenivå i Sverige brukar kräva matte 3, naturkunskap 2 och samhällskunskap 1b. Oavsett hur duktig man är och hur höga betyg, för övrigt, man kan - kommer man ej angas utan godkända betyg i de kurser som krävs för särskild behörighet. Sedan deltar alla behöriga i konkurrensen och här gäller det att ha så HÖGA betyg som möjligt. Bra att även göra högskoleprovet och även arkitektprovet, som är ett annat prov. Men varken sig högskole- eller arkitektprovet befriar inte från kraven på behörighet.

    • Amy : Ja, jag skulle främst vilja satsa på självstudier mest för att jag tycker det är kul och intressant. Kan man inte låna hem matematikböcker eller liknande?
    • Mikael : Tekniska basår på högskolenivå kan ha lite olika krav på behörighet: vissa lärosäten kräver matte 3, och andra - inte. Du ska få ut examensbevis och söker till tekniskt basår med meritvärde som blir uträknat på betygen i exam.beviset, men du måste kanske ha matte 3 godkänt (på vissa orter är det ett krav). Läs gärna så mycket matte du kan på egen hand, det kan i alla fall inte bli till nackdel, oavsett vad du gör efter gymnasiet: www.matteboken.se :)
    • Mikael : arkitektutb.i Sverige brukar inte kräva mer matte än matte 3. Du kan, om du på gymnasiet får godkänt betyg i matte 3 och samhällskunskap 1b, läsa naturkunskap 2 på komvux (vilket går att göra på fem veckor). På så sätt behöver du inte läsa det tekniska basåret... kanske. Tekniskt basår ger inte några formella fördelar för dig som kommer söka till arkitektutbildningen. jättebra med mer kunskap, så klart! men du kan annars läsa naturkunskap 2 på komvux på fem veckor och lägga tid för att förbereda dig specifikt för högskole- och arkitektproven. Det finns flera olika vägar att gå... svårt dock att gå alla de samtidigt, men man kan givetvis läsa det tekniska basåret och göra högskoleprovet och arkitektprovet samtidigt, om man hinner och orkar.
    Läs alla kommentarer