Ida

    Jag går sista året på handelsprogrammet, och vi har APL tre dagar i veckan. Jag har typ ångest varje gång jag vet att jag ska till min APL plats så får jag typ ångest. Jag har insätt nu att jag har valt fel program men jag pallar inte med att byta. Men jag skulle kunna tänka mig byta APL plats. Har man varit fel program om man har ångest varje vecka då man inser att man aldrig skulle kunna jobb med detta i framtiden. Min fråga är är det värt att byta APL plats om man känner så här?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ida!
    inom handel finns många olika jobbmöjlighter. Det finns många yrken och många arbetsplatser även inom samma yrke och villkor och arbetsuppgifter behöver inte vara identiska eller ens mycket lika, utan kan skilja sig rätt mycket mellan olika arbetsplatser.
    Har du möjlighet att byta APL-plats? Be i så fall om att få prov-jobba på den nya platsen ett par dagar innan du byter (då kan du känna på hur det på en ny arbetsplats).

    Du får gärna kika på några olika yrken inom "handel":
    yrke/lagerplanerare
    yrke/marknadsforare
    yrke/inkopare
    yrke/foretagssaljare
    yrke/visual-merchandiser
    yrke/speditör
    yrke/reservdelsansvarig
    yrke/distributionsadministratör
    yrke/orderplockare
    yrke/e-commerce-manager
    yrke/e-handelslogistiker