Elsa
    Hej!
    Jag har jätteångest för vad jag ska välja på gymnasiet. Det jag velar mellan är Samhälle och Ekonomi. Jag gillar matte och tycker det är kul med ekonomi och jobba inom ett företag men samtidigt tycker jag också om språk. Problemet är att jag helt enkelt inte vet vad jag vill göra med mitt liv. Ena stunden vill jag bli advokat, nästa polis och sen psykolog. Kan du hjälpa mig?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Elsa,
    skillnaden mellan programmen SA och EK behöver inte vara så stor. Genom att välja "de rätta" tilläggskurserna inom Programfördjupningen och Individuellt val /och ev. ansöka om en eller ett par utökade kurser/ kan du få ihop en "hybrid" av de två programmen.
    Behörighet till att bli advokat (på sikt) dvs till Juristprogrammet på högskola är:
    Grundläggande behörighet + Historia 1b & Samhällskunskap 1b.
    Behörighet till Psykolog är: Grundläggande behörighet + Samhällskunskap 1b och Matematik 2.
    Behörighet till Polisutbildningen ser du här http://polisen.se/Bli-polis/Ansokan/Antagningskrav/. Svenska 3, Engelska 6, Samhällskunskap 1b och Historia 1b är kurser som behövs för Särskild behörighet.

    Du blir behörig till alla de tre utbildningarna på både Samhällsvetenskapsprogrammet och på Ekonomiprogrammet.
    Grundläggande behörighet får du om du tar ut examen från ett högskoleförberedande program.
    Svenska 3, Engelska 6, Matematik 2, Samhällskunskap 1b och Historia 1b - ingår alla som obligatoriska kurser i både SA och EK.
    Du gillar Matte och det är jättebra, då kan du välja läsa Matematik 3 och ev. även 4 inom Programfördjupningen på både SA och EK. Språk är också ditt favoritämne och Moderna språk ingår som obligatoriska i båda programmen, men det är 100 p. /en kurs/ på Ekonomiprogrammet som är obligatorisk och 200 p. /2 kurser/ på SA, som är obligatoriska. Om du väljer EK, kan du läsa Moderna språk inom programfördjupningen och/eller inom Individuellt val.

    Det finns alltid möjlighet att ansöka om att få läsa utökade kurser. Då kan du läsa extra språk eller Matte - en eller två eller kanske t o m tre kurser.
    Här http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/mikael-elias-teoretiska-gymnasium-ornskoldsvik kan du se en presentation av en gymnasieskola nära dig som erbjuder båda de programmen som du är intresserad av. Gå på öppet hus och ställ frågor till personal. Känn in atmosfären på skolan och boka "skugga en elev" aktivitet på båda programmen - är mina råd till dig.
    Fundera på det som jag har skrivit till dig nu och återkom lite längre fram.
    Önskar dig allt väl! Lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare