Axel
    Hejsan,
    Jag är lite osäker på mitt förstahands-val, vet inte om jag kommer bli nöjd.. Finns det någon som helst chans att jag hinner byta? Eller är det för sent?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Axel!
    Om du vet hur du skulle velat ändra i ditt val - kontakta Antagningskansliet (om du inte har kontaktuppgifterna till hands, kan du hitta dem via http://antagningskanslier.se välj rätt län/kommun och tryck på SÖK).

    Antagningskansliet kan skriva upp dig på Reservlistan eller lägga in "sen ansökan". Men du kan också få svar där att du bör vänta på antagningsbesked och "ta det" sen.

    Olika antagningskanslier arbetar på lite olika sätt. Det som är gemensamt: man bör som regel bestämma sig senast sista dag i omvalsperioden. Efter det beror det mycket på hur sökandetrycket är på olika utbildningar.

    Om du har tur, blir det lediga platser på den utbildningen dit du vill komma in - och i fall du är behörig, kan du bli antagen i efterhand (trots att du inte ens har sökt). Om det inte finns några lediga platser, kommer du stå i Reserv. Från Reserv kan man - som regel - bli kallad fram till mitten på september.

    Om du inte är helt säker, kanske är det bäst att vänta på Antagningsbesked. Du kanske kommer in på ditt andra eller tredjehandsalternativ. Du kan alltid tacka Nej till en Reservplats eller till en plats där du är Antagen, men vi avråder från att tacka Nej till sin enda plats - för att inte riskera stå utan plats när läsåret börjar. Du kan läsa på http://www.fragasyv.se/info/vad-hander-om-man-inte-far-plats-pa-gymnasiet

    Kort svar på din fråga är: vänd dig till ditt Antagningskansli, för olika antagningskanslier jobbar på lite olika sätt. Det är absolut inte farligt att kontakta antagningskansliet och ÖNSKA göra ändringar i din ansökan. Svaret kan dock bli att du måste vänta på Antagningsbeskedet.

    Med vänlig hälsning
    Mikael